Blogi

Miksi tuotteistaminen on niin tärkeää?

Aino Lampio

Ilman kaupallistamista ja tuotteistamista tuote ei päädy asiakkaan ostoskoriin. Tuote tai palvelu on paketoitava selkeäksi kokonaisuudeksi. Yritykselle helpoksi myydä, asiakkaalle helpoksi ostaa.

Kilpailluilla markkinoilla tuotteistamisen merkitys kasvaa. Tuotteistaminen on liiketoiminnan elintärkeää kehittämistä. Ihan sieltä yrityksen ensimetreiltä lähtien.

”Ilman kaupallistamista ja tuotteistamista tuote ei päädy asiakkaan ostoskoriin”

Go vai No Go? Aloittavien yritysten epäonnistumisen merkittävin syy on se, ettei tuotteelle tai
palvelulle ole kysyntää. Toiseksi yleisin syy homman hiipumiseen on rahojen loppuminen. Kummassakin tapauksessa ajoissa aloitettu tuotteistamisprosessi tuottaa tietoa ja vastauksia ajoissa.

”Keksijän into, määrätietoinen tuotekehittely ja yhteistyö asiantuntijoiden kanssa voivat johtaa menestykseen. Vientituote voi syntyä yhtä hyvin peräkylällä kuin jossain huippulaboratoriossa. Tuote voi erottua kilpailussa ainutlaatuiseksi osoittautuvan ominaisuutensa ansiosta.” Näin uutisoi Kauppalehti (5.4.2018) jutussaan otsikolla ”Kansainvälisille markkinoille pääsee peräkylältäkin – Gymban aktivointilaudan vienti vetää”.

Heikillähän tuossa Gymbassakin oli näppinsä pelissä. Samoin opein etenee jatkossa myös 
Patteristo Express.

Aino Lampio

Haluasitko jutella asiasta lisää, ota yhtettä!

050 347 7557 aino@patteristo.fi
Tiedote
| Heikki Koivurova

Syyskuun teemana ansaintamallit

Jokainen Patteristo Expressin koulutusviikko käynnistyy asiantuntijaluennolla, jonka ympärille viikon toimenpiteet oman tuotteen kehityksessä voidaan rakentaa. Syyskuun teemana luennoilla ovat ansaintamallit. Luennoilla tuodaan euromääräistä konkretiaa uuden tuotteen ja yrityksen kehittämiseen. Syyskuun luentoaikataulu: 7.9. ”Ansaintamallit”: Avataan hieman erilaisia ansaintamalleja ja käsitteitä: Arvon luonti, B2B, B2C, Tuote/palvelumyynti, Transaktio-laskutus, Sponsoritoimintamalli, Mainosrahoitteinen malli jne. Eli…

Lue lisää
Blogi
| Heikki Koivurova

Startup-yrityksen tuotekehitys: asiakas – ansainta- viestintä

Edellisessä blogitekstissämme tutustuimme tuotekehityksen vaiheisiin jo olemassa olevan yrityksen näkökulmasta. Uutta yritystä rakennettaessa ei kuitenkaan välttämättä ole tietoa markkinoista, valmiita verkostoja, kokemusta tuotekehityksestä ja osaamista viedä projektia eteenpäin. Joskus asiakkaatkin ovat hukassa. Uusi yritys ei pääsääntöisesti voi lastata mitään olemassa olevan tiedon ja kokemuksen päälle, vaan on lähdettävä rakentamaan…

Lue lisää
Blogi
| Heikki Koivurova

Tuotekehityksen vaiheet

Inkrementaali, eli kerros kerrokselta olemassa olevan osaamisen päälle rakennettu tuotekehitysmalli on tyypillinen ja yleensä hyvin toimiva toimintatapa olemassaolonsa vakiinnuttaneille yrityksille. Kokemus tuo näkemystä ja yleensä tiedetään mitä ollaan tekemässä, kenelle ja miksi.  Menetelmä toimii, kun koko yrityksen osaaminen (tekninen, kaupallinen, taloudellinen) on koko projektin ajan tuotekehityksen käytettävissä. Yleensä menetelmä tuo…

Lue lisää