Ajankohtaista

Blogi Tiedote Näytä kaikki
Tiedote
| Heikki Koivurova

Lokakuun teemana ”viestintä ja markkinat”

Lokakuun luennoilla paneudutaan huolellisesti palastellen yrityksen viestintään, markkinointiin ja brändin rakennukseen. Kuten aiemmilla viikoilla olemme oppineet, kaikki yrityksen toiminta rakentaa omalta osaltaan myös sen brändiä ja on osa viestintää. Mutta kuinka valita oikeat alustat viestinnälle, löytää omaan toimintaan istuvat graafiset materiaalit ja lanseerata tuote näyttävästi ja tehokkaasti markkinoille? 7.10. (to)…

Lue lisää
Tiedote
| Heikki Koivurova

Syyskuun teemana ansaintamallit

Jokainen Patteristo Expressin koulutusviikko käynnistyy asiantuntijaluennolla, jonka ympärille viikon toimenpiteet oman tuotteen kehityksessä voidaan rakentaa. Syyskuun teemana luennoilla ovat ansaintamallit. Luennoilla tuodaan euromääräistä konkretiaa uuden tuotteen ja yrityksen kehittämiseen. Syyskuun luentoaikataulu: 7.9. ”Ansaintamallit”: Avataan hieman erilaisia ansaintamalleja ja käsitteitä: Arvon luonti, B2B, B2C, Tuote/palvelumyynti, Transaktio-laskutus, Sponsoritoimintamalli, Mainosrahoitteinen malli jne. Eli…

Lue lisää
Blogi
| Heikki Koivurova

Startup-yrityksen tuotekehitys: asiakas – ansainta- viestintä

Edellisessä blogitekstissämme tutustuimme tuotekehityksen vaiheisiin jo olemassa olevan yrityksen näkökulmasta. Uutta yritystä rakennettaessa ei kuitenkaan välttämättä ole tietoa markkinoista, valmiita verkostoja, kokemusta tuotekehityksestä ja osaamista viedä projektia eteenpäin. Joskus asiakkaatkin ovat hukassa. Uusi yritys ei pääsääntöisesti voi lastata mitään olemassa olevan tiedon ja kokemuksen päälle, vaan on lähdettävä rakentamaan…

Lue lisää
Blogi
| Heikki Koivurova

Tuotekehityksen vaiheet

Inkrementaali, eli kerros kerrokselta olemassa olevan osaamisen päälle rakennettu tuotekehitysmalli on tyypillinen ja yleensä hyvin toimiva toimintatapa olemassaolonsa vakiinnuttaneille yrityksille. Kokemus tuo näkemystä ja yleensä tiedetään mitä ollaan tekemässä, kenelle ja miksi.  Menetelmä toimii, kun koko yrityksen osaaminen (tekninen, kaupallinen, taloudellinen) on koko projektin ajan tuotekehityksen käytettävissä. Yleensä menetelmä tuo…

Lue lisää
Blogi
| Heikki Koivurova

Muodin mukainen vai aikaa kestävä tuote?

Aikaa kestävä tuote ei synny sattumalta vaan se on tietoinen valinta. Uuden tuotteen suunnittelijoille ajan seuranta ja erityisesti niin sanottujen pintailmiöiden ja megatrendien erottaminen toisistaan on tärkeää. Peukalosääntönä voisi sanoa, että mitä muodikkaampi tuote on, sitä nopeammin se yleensä poistuu markkinoilta. Investointituotteissa, kuten metsätraktori, on totuttu vähintäänkin 10 vuoden malli-ikään.

Lue lisää
Blogi
| Heikki Koivurova

Elokuun luentoaikataulu: Ajan merkitys tuotekehityksessä

Patteristo Expressin viikot käynnistyvät aina sen viikon sisältöä pohjustavilla teemaluennoilla. Kesäkuussa perehdyttiin tuotekehityksen peruskäsitteisiin, heinäkuu vietettiin lomaillen ja omia tuoteideoita haudutellen, mutta elokuussa päästään taas kiinni itse asiaan! Elokuun teemana luennoilla on ajan hallinta sekä trendit ja megatrendit. Aikaa ei voi hallita, mutta kuinka ottaa aika ja trendien vaihtuvuus huomioon…

Lue lisää
Blogi
| Heikki Koivurova

Hyvä tuote ei synny yksin puurtamalla

Tuotekehitys on prosessi, joka käydään harvoin läpi yksin. Mukaan tarvitaan erilaisia asiantuntijoita, jotka tuovat oman osaamisensa mukaan projektiin. Monipuolisuus ja erilaiset näkökulmat tuotetta kehiteltäessä ovat rikkaus. Tuotekehitys on aina kallista. On hyvä huomioida, että tuotteen elinkaaren aikana rahan täytyy tulla takaisin, jotta tuotteen kehitys on ollut kannattavaa. Vaikeinta tuotteen kehittämisessä…

Lue lisää
Blogi
| Heikki Koivurova

Teollisen muotoilijan neljä E-kirjainta

Teollisen muotoilijan neljä E-kirjainta muodostavat joukon tavoitteita, joita kohti yrityksen ja tuotteen kanssa kulkea. Neljä E:tä muodostuvat sanoista ekonomia, ekologia, eettisyys ja esteettisyys. Kaikki nämä ovat ajattomia teemoja, joita jokaisen yrittäjän on hyvä pohtia. Ekonomia on termi taloustieteelle ja taloudenhoidolle. Pääperiaate on, että uuden tuotteen tulee olla parempi kuin jo…

Lue lisää
Blogi
| Heikki Koivurova

Tuotekehitys ja brändinrakennus – saman kolikon kaksi puolta

Tuote, halusi yrittäjä sitä tai ei, viestii kuluttajalle aina jotakin. Tuotteen luoma viesti puolestaan rakentaa omalta osaltaan yrityksen brändiä. Voidaankin sanoa, että tuotekehitys ja brändin rakennus ovat saman kolikon kaksi puolta. Riittävä laatu on kaiken tekemisen ydin. Riittävän laadun löytäminen ja ymmärtäminen on asia, joka vaikuttaa suoraan myös tuotteen…

Lue lisää