Blogi

Muodin mukainen vai aikaa kestävä tuote?

Heikki Koivurova

Aikaa kestävä tuote ei synny sattumalta vaan se on tietoinen valinta. Uuden tuotteen suunnittelijoille ajan seuranta ja erityisesti niin sanottujen pintailmiöiden ja megatrendien erottaminen toisistaan on tärkeää. Peukalosääntönä voisi sanoa, että mitä muodikkaampi tuote on, sitä nopeammin se yleensä poistuu markkinoilta.

Investointituotteissa, kuten metsätraktori, on totuttu vähintäänkin 10 vuoden malli-ikään. Muotitaloissa esitellään joka kolmas kuukausi uusi mallisto. Kumpikaan näistä suuntauksista ei kuitenkaan ole väärä tai huono – täytyy vaan ymmärtää ero näiden välillä ja valita, kumpi sopii juuri kyseiselle toimialalle.

Myös ajattomuuteen tähtäävillä tuotteilla on aina elinkaari. Tuote voi vanhentua itse tuotteesta riippumattomista syistä; jokin materiaali voi menettää maineensa, yllättävä tekniikkaloikka lisää oleellisesti kilpailijan asemaa, pandemia tai jokin luonnonilmiö voi muuttaa toimintaympäristöä pysyvästi. Elinkaarta voidaan yleensä jatkaa niin kutsutuilla face lift-vaiheilla, jolloin tuotetta parannellaan ja ulkoista olemusta uudistetaan hieman. Esimerkiksi automaailmassa tämä on hyvinkin tuttua; auton perustekniikka pysyy ennallaan, mutta sen näkyviä osia, esimerkiksi auton maskia, päivitetään elinkaaren lopussa vastaamaan paremmin juuri sen hetkisiä makutottumuksia. Tässä vaiheessa viimeisimpään päivitettyyn versioon voidaan tuoda joitakin piirteitä “tasoittamaan tietä” jo valmistumaisillaan olevasta, täysin uudesta mallista ennen sen markkinoille tuomista.

Ajattomat, pitkän elinkaaren omaavat tuotteet eivät välttämättä puhuttele kaikista muotitietoisimpia ihmisiä. Jos taas seurataan muotia tarkasti, jää tuotteen elinkaari yleensä lyhyemmäksi. Lyhyen elinkaaren omaavat tuotteet voivat olla yritykselle taloudellisesti hyvinkin viisas valinta – tuote vanhenee nopeasti ja markkinoille tulee tilaa uudelle tuotteelle. Menetelmästä käytetään yleisesti nimitystä “keinovanhentaminen”. Tämä metodi on ekologisessa mielessä niin sanotulla harmaalla alueella – menetelmää tuleekin aina peilata myös yrityksen omaan arvomaailmaan.

Jokainen yritys viestii kaikilla toiminnoillaan omaa sanomaansa, joka vaikuttaa yrityksen tuotteisiin, viestintään ja rakentaa näin brändiä, joka puhuttelee omaa asiakaskuntaa.
Tuotteiden “sisäänrakennettu” aikaa kestävyys on yksi keskeisiä bränditekijöitä.

Heikki Koivurova

Haluasitko jutella asiasta lisää, ota yhtettä!

040 067 4250 heikki@patteristo.fi
Tiedote
| Heikki Koivurova

Hinnasto vuodelle 2022

Vuodelle 2022 hinnastomme kokee joitakin muutoksia. Uudet hinnat on päivitetty nettisivuillemme. Tuotteistamiskoulutus Patteristo Expressin tuotteistamiskoulutus auttaa sinua saamaan tuotteesi markkinoille nopeasti ja ilman turhia sivupolkuja. Jokainen viikko kanssamme alkaa inspiroivalla asiantuntijaluennolla, jonka ympärille sen viikon toimenpiteet rakennetaan. Käytössäsi ovat modernit työtilamme, tuotteistamisen asiantuntijapalvelut sekä muiden yrittäjien tuki. Tuotteistamiskoulutus 800e +…

Lue lisää
Blogi
| Heikki Koivurova

Tuotespesifikaatiot pakettiin jouluksi

Ensimmäinen puolivuotiskausi Patteristo Expressillä on tullut päätökseensä. Tavoitteena oli saada kunkin patteristolaisen tuotteelle luotua tuotespesifikaatio ennen joululomille siirtymistä. Paljon on saatu aikaan puolen vuoden aikana ja innolla odotamme siirtymistä ensi vuoden puolelle! Hyvin tehty tuotespesifikaatio eli tuotemääritys pitää sisällään monta asiaa: asiakkaan ja loppukäyttäjän, jakelukanavan sekä tiedottamisen tarpeet ja…

Lue lisää
Tiedote
| Heikki Koivurova

Lokakuun teemana ”viestintä ja markkinat”

Lokakuun luennoilla paneudutaan huolellisesti palastellen yrityksen viestintään, markkinointiin ja brändin rakennukseen. Kuten aiemmilla viikoilla olemme oppineet, kaikki yrityksen toiminta rakentaa omalta osaltaan myös sen brändiä ja on osa viestintää. Mutta kuinka valita oikeat alustat viestinnälle, löytää omaan toimintaan istuvat graafiset materiaalit ja lanseerata tuote näyttävästi ja tehokkaasti markkinoille? 7.10. (to)…

Lue lisää