Blogi

Pallotteluseinää

Heikki Koivurova

Kurkataanpa vähän peremmälle suomalaiseen yrityskenttään. Suomessa on liki 300 000 yritystä, jotka työllistävät noin 1,4 miljoonaa ihmistä. Kaikista yrityksistä noin 93 prosenttia on alle 10 hengen mikroyrityksiä. Tykkänään yksin yrittäjä yrittää noin 68 prosentissa kaikista Suomen yrittäjistä. * Luvuista(kin) päätelleen yrittäminen on perin yksinäistä uurastamista.

Kaikki yritysmuodot mukaan lukien Suomeen syntyi vuonna 2019 yhteensä noin 34 000 uutta yritystä. Karkeasti noin puolet uusista yrityksistä lopettaa toimintansa tai ajautuu konkurssiin kolmen ensimmäisen vuoden aikana.

Yrittäjäksi ryhdytään into piukeana, ideoita täynnä! Hyvä niin, intoa ja energiaa yrittäjä tarvitseekin. Vaaran paikka on siinä, että ideansa kanssa ihminen sulkeutuu omaan ajatteluunsa, hirttäytyy unelmaansa. Lähdetäänkin tarpomaan laput silmillä, vaikka viisautta olisi pallotella ideaa mahdollisimman monen muun kanssa ja ottaa palaute vastaan. Tietokirjailija Kim Väisänen kiteyttää Väärää yrittämistä -kirjassaan ”yrityksen tappaja numero yhdeksi” sen, ettei tuotteella tai palvelulla yksinkertaisesti ollut markkinoilla kysyntää. Markkinoiden puute tappaa. Konkari Väisänen viisaasti kehottaakin aloittavia yrittäjiä tekemään kovasti työtä markkinapotentiaalin selvittämiseksi ”ennen kuin alkaa värkkäämään ensimmäistä protoa tai speksaamaan verkkopalveluaan.”

”Kipuamisyritys peffa edellä puuhun harvoin tuottaa tulosta”

Olen yli 30 vuotta tehnyt yrityksille erilaisia tuotekehitysprojekteja. Elyn konsulttina vedin 3-9 päivän konsultaatioita Startupeille. Kerrasta toiseen jäi harmittamaan, että juuri kun yrittäjä pääsee tekemisen ideasta kiinni, homma loppuu.

Viisaampaa on lähteä liikkeelle tuotteesta ja palvelusta. Jumpata sitä ideaa, tehdä kotiläksyt ja ennen muuta tehdä se porukassa – napakasti, ohjatusti, fokusta ja rahaa hukkaamatta.

Koko ketju tuotannosta kaupan päättäjään, loppukäyttäjään ja kierrätykseen pitää tutkia etukäteen, koska mikä tahansa näistä portaista voi muodostua kaupanteon esteeksi. Tämä on se ponnin, josta Patteristo Express lähti liikkeelle. Ilmeisestä tarpeesta koota yhteen samanhenkisiä, eri alojen ihmisiä. Avata keskustelu, kysyä ja kuunnella – astahtaa pois yrittäjän yksinäisestä kammiosta.
Jos tuote tai palvelu osoittautuu elinkelpoiseksi, kyllä yrittäjä sitten niiden raha-asioiden kanssa pärjää.

*Luvun ovat Tilastokeskuksen lukuja vuodelta 2018, mukaan ei ole laskettu maa-, metsä- ja kalataloutta.

Heikki Koivurova

Haluasitko jutella asiasta lisää, ota yhtettä!

040 067 4250 heikki@patteristo.fi
Tiedote
| Heikki Koivurova

Hinnasto vuodelle 2022

Vuodelle 2022 hinnastomme kokee joitakin muutoksia. Uudet hinnat on päivitetty nettisivuillemme. Tuotteistamiskoulutus Patteristo Expressin tuotteistamiskoulutus auttaa sinua saamaan tuotteesi markkinoille nopeasti ja ilman turhia sivupolkuja. Jokainen viikko kanssamme alkaa inspiroivalla asiantuntijaluennolla, jonka ympärille sen viikon toimenpiteet rakennetaan. Käytössäsi ovat modernit työtilamme, tuotteistamisen asiantuntijapalvelut sekä muiden yrittäjien tuki. Tuotteistamiskoulutus 800e +…

Lue lisää
Blogi
| Heikki Koivurova

Tuotespesifikaatiot pakettiin jouluksi

Ensimmäinen puolivuotiskausi Patteristo Expressillä on tullut päätökseensä. Tavoitteena oli saada kunkin patteristolaisen tuotteelle luotua tuotespesifikaatio ennen joululomille siirtymistä. Paljon on saatu aikaan puolen vuoden aikana ja innolla odotamme siirtymistä ensi vuoden puolelle! Hyvin tehty tuotespesifikaatio eli tuotemääritys pitää sisällään monta asiaa: asiakkaan ja loppukäyttäjän, jakelukanavan sekä tiedottamisen tarpeet ja…

Lue lisää
Tiedote
| Heikki Koivurova

Lokakuun teemana ”viestintä ja markkinat”

Lokakuun luennoilla paneudutaan huolellisesti palastellen yrityksen viestintään, markkinointiin ja brändin rakennukseen. Kuten aiemmilla viikoilla olemme oppineet, kaikki yrityksen toiminta rakentaa omalta osaltaan myös sen brändiä ja on osa viestintää. Mutta kuinka valita oikeat alustat viestinnälle, löytää omaan toimintaan istuvat graafiset materiaalit ja lanseerata tuote näyttävästi ja tehokkaasti markkinoille? 7.10. (to)…

Lue lisää