Blogi

Pallotteluseinää

Heikki Koivurova

Kurkataanpa vähän peremmälle suomalaiseen yrityskenttään. Suomessa on liki 300 000 yritystä, jotka työllistävät noin 1,4 miljoonaa ihmistä. Kaikista yrityksistä noin 93 prosenttia on alle 10 hengen mikroyrityksiä. Tykkänään yksin yrittäjä yrittää noin 68 prosentissa kaikista Suomen yrittäjistä. * Luvuista(kin) päätelleen yrittäminen on perin yksinäistä uurastamista.

Kaikki yritysmuodot mukaan lukien Suomeen syntyi vuonna 2019 yhteensä noin 34 000 uutta yritystä. Karkeasti noin puolet uusista yrityksistä lopettaa toimintansa tai ajautuu konkurssiin kolmen ensimmäisen vuoden aikana.

Yrittäjäksi ryhdytään into piukeana, ideoita täynnä! Hyvä niin, intoa ja energiaa yrittäjä tarvitseekin. Vaaran paikka on siinä, että ideansa kanssa ihminen sulkeutuu omaan ajatteluunsa, hirttäytyy unelmaansa. Lähdetäänkin tarpomaan laput silmillä, vaikka viisautta olisi pallotella ideaa mahdollisimman monen muun kanssa ja ottaa palaute vastaan. Tietokirjailija Kim Väisänen kiteyttää Väärää yrittämistä -kirjassaan ”yrityksen tappaja numero yhdeksi” sen, ettei tuotteella tai palvelulla yksinkertaisesti ollut markkinoilla kysyntää. Markkinoiden puute tappaa. Konkari Väisänen viisaasti kehottaakin aloittavia yrittäjiä tekemään kovasti työtä markkinapotentiaalin selvittämiseksi ”ennen kuin alkaa värkkäämään ensimmäistä protoa tai speksaamaan verkkopalveluaan.”

”Kipuamisyritys peffa edellä puuhun harvoin tuottaa tulosta”

Olen yli 30 vuotta tehnyt yrityksille erilaisia tuotekehitysprojekteja. Elyn konsulttina vedin 3-9 päivän konsultaatioita Startupeille. Kerrasta toiseen jäi harmittamaan, että juuri kun yrittäjä pääsee tekemisen ideasta kiinni, homma loppuu.

Viisaampaa on lähteä liikkeelle tuotteesta ja palvelusta. Jumpata sitä ideaa, tehdä kotiläksyt ja ennen muuta tehdä se porukassa – napakasti, ohjatusti, fokusta ja rahaa hukkaamatta.

Koko ketju tuotannosta kaupan päättäjään, loppukäyttäjään ja kierrätykseen pitää tutkia etukäteen, koska mikä tahansa näistä portaista voi muodostua kaupanteon esteeksi. Tämä on se ponnin, josta Patteristo Express lähti liikkeelle. Ilmeisestä tarpeesta koota yhteen samanhenkisiä, eri alojen ihmisiä. Avata keskustelu, kysyä ja kuunnella – astahtaa pois yrittäjän yksinäisestä kammiosta.
Jos tuote tai palvelu osoittautuu elinkelpoiseksi, kyllä yrittäjä sitten niiden raha-asioiden kanssa pärjää.

*Luvun ovat Tilastokeskuksen lukuja vuodelta 2018, mukaan ei ole laskettu maa-, metsä- ja kalataloutta.

Heikki Koivurova

Haluasitko jutella asiasta lisää, ota yhtettä!

040 067 4250 heikki@patteristo.fi
Tiedote
| Heikki Koivurova

Syyskuun teemana ansaintamallit

Jokainen Patteristo Expressin koulutusviikko käynnistyy asiantuntijaluennolla, jonka ympärille viikon toimenpiteet oman tuotteen kehityksessä voidaan rakentaa. Syyskuun teemana luennoilla ovat ansaintamallit. Luennoilla tuodaan euromääräistä konkretiaa uuden tuotteen ja yrityksen kehittämiseen. Syyskuun luentoaikataulu: 7.9. ”Ansaintamallit”: Avataan hieman erilaisia ansaintamalleja ja käsitteitä: Arvon luonti, B2B, B2C, Tuote/palvelumyynti, Transaktio-laskutus, Sponsoritoimintamalli, Mainosrahoitteinen malli jne. Eli…

Lue lisää
Blogi
| Heikki Koivurova

Startup-yrityksen tuotekehitys: asiakas – ansainta- viestintä

Edellisessä blogitekstissämme tutustuimme tuotekehityksen vaiheisiin jo olemassa olevan yrityksen näkökulmasta. Uutta yritystä rakennettaessa ei kuitenkaan välttämättä ole tietoa markkinoista, valmiita verkostoja, kokemusta tuotekehityksestä ja osaamista viedä projektia eteenpäin. Joskus asiakkaatkin ovat hukassa. Uusi yritys ei pääsääntöisesti voi lastata mitään olemassa olevan tiedon ja kokemuksen päälle, vaan on lähdettävä rakentamaan…

Lue lisää
Blogi
| Heikki Koivurova

Tuotekehityksen vaiheet

Inkrementaali, eli kerros kerrokselta olemassa olevan osaamisen päälle rakennettu tuotekehitysmalli on tyypillinen ja yleensä hyvin toimiva toimintatapa olemassaolonsa vakiinnuttaneille yrityksille. Kokemus tuo näkemystä ja yleensä tiedetään mitä ollaan tekemässä, kenelle ja miksi.  Menetelmä toimii, kun koko yrityksen osaaminen (tekninen, kaupallinen, taloudellinen) on koko projektin ajan tuotekehityksen käytettävissä. Yleensä menetelmä tuo…

Lue lisää