Blogi

Teollisen muotoilijan neljä E-kirjainta

Heikki Koivurova

Teollisen muotoilijan neljä E-kirjainta muodostavat joukon tavoitteita, joita kohti yrityksen ja tuotteen kanssa kulkea. Neljä E:tä muodostuvat sanoista ekonomia, ekologia, eettisyys ja esteettisyys. Kaikki nämä ovat ajattomia teemoja, joita jokaisen yrittäjän on hyvä pohtia.

Ekonomia on termi taloustieteelle ja taloudenhoidolle. Pääperiaate on, että uuden tuotteen tulee olla parempi kuin jo markkinoilla olevien tuotteiden, eikä se voi olla hintatasossaan merkittävästi jo olemassa olevia tuotteita hintavampi. Tämä tarkoittaa sitä, että tuote tulee pystyä myös tuottamaan edullisesti.

Ekologia on nykypäivän megatrendi. Ilmastokysymykset, vihreys ja luonnon huomioon ottaminen ovat tärkeitä arvoja, jotka yrityksen on otettava huomioon tuotekehityksessä ja brändiä rakennettaessa.

Eettisyys on noussut viime vuosina niin ikään kuluttajille oleelliseksi arvoksi. Työntekijöiden olot, materiaalit ja yrityksen arvot kiinnostavat ja puhututtavat. Esimerkiksi tuotteen materiaaleja valittaessa sekä ekologia että eettisyys ovat arvoja, joita kannattaa punnita tarkkaan. Mikään materiaali ei itsessään ole hyvä tai huono. On kuitenkin hyvä pohtia, mikä materiaali sopii käyttötarkoitukseen parhaiten.

Esteettisyys ei aina tarkoita kaunista. Esteettinen tuote voi olla myös komea, rouhea, kiltti… mitä vain. Tuotteen ulkomuoto on kuitenkin aina viesti. Mikä viesti siihen halutaan liittää?

Heikki Koivurova

Haluasitko jutella asiasta lisää, ota yhtettä!

040 067 4250 heikki@patteristo.fi
Tiedote
| Heikki Koivurova

Lokakuun teemana ”viestintä ja markkinat”

Lokakuun luennoilla paneudutaan huolellisesti palastellen yrityksen viestintään, markkinointiin ja brändin rakennukseen. Kuten aiemmilla viikoilla olemme oppineet, kaikki yrityksen toiminta rakentaa omalta osaltaan myös sen brändiä ja on osa viestintää. Mutta kuinka valita oikeat alustat viestinnälle, löytää omaan toimintaan istuvat graafiset materiaalit ja lanseerata tuote näyttävästi ja tehokkaasti markkinoille? 7.10. (to)…

Lue lisää
Tiedote
| Heikki Koivurova

Syyskuun teemana ansaintamallit

Jokainen Patteristo Expressin koulutusviikko käynnistyy asiantuntijaluennolla, jonka ympärille viikon toimenpiteet oman tuotteen kehityksessä voidaan rakentaa. Syyskuun teemana luennoilla ovat ansaintamallit. Luennoilla tuodaan euromääräistä konkretiaa uuden tuotteen ja yrityksen kehittämiseen. Syyskuun luentoaikataulu: 7.9. ”Ansaintamallit”: Avataan hieman erilaisia ansaintamalleja ja käsitteitä: Arvon luonti, B2B, B2C, Tuote/palvelumyynti, Transaktio-laskutus, Sponsoritoimintamalli, Mainosrahoitteinen malli jne. Eli…

Lue lisää
Blogi
| Heikki Koivurova

Startup-yrityksen tuotekehitys: asiakas – ansainta- viestintä

Edellisessä blogitekstissämme tutustuimme tuotekehityksen vaiheisiin jo olemassa olevan yrityksen näkökulmasta. Uutta yritystä rakennettaessa ei kuitenkaan välttämättä ole tietoa markkinoista, valmiita verkostoja, kokemusta tuotekehityksestä ja osaamista viedä projektia eteenpäin. Joskus asiakkaatkin ovat hukassa. Uusi yritys ei pääsääntöisesti voi lastata mitään olemassa olevan tiedon ja kokemuksen päälle, vaan on lähdettävä rakentamaan…

Lue lisää