Blogi

Tuotekehitys ja brändinrakennus – saman kolikon kaksi puolta

Heikki Koivurova

Tuote, halusi yrittäjä sitä tai ei, viestii kuluttajalle aina jotakin. Tuotteen luoma viesti puolestaan rakentaa omalta osaltaan yrityksen brändiä.
Voidaankin sanoa, että tuotekehitys ja brändin rakennus ovat saman kolikon kaksi puolta.

Riittävä laatu on kaiken tekemisen ydin. Riittävän laadun löytäminen ja ymmärtäminen on asia, joka vaikuttaa suoraan myös tuotteen valmistuskustannuksiin. Huolelliseen suunnittelutyöhön kannattaa varata aikaa ja rahaa, jotta käyttäjäkokemus tuotteen parissa on miellyttävä ja asiakas palaa mielellään saman valmistajan tuotteiden pariin.

Yhä harvemmin tuote sellaisenaan riittää markkinoimaan itseään, vaan myös brändin merkitys on tärkeä. Brändi rakentuu monesta pienestä palasesta; yrityksen viestinnästä, markkinointimateriaaleista, yritysgrafiikasta, tavasta toimia, yrityksen liikeideasta, ideologiasta, tuotteiden olemuksesta ja jopa toimistotiloista sekä rakennuksen ulkomuodosta. Jos koko yritys ei toiminnoillaan viesti samaa sanomaa, vaikuttaa se yrityksen brändiin ja asiakkaan käytökseen. On kuitenkin yrityskohtaista, millainen painoarvo millekin osa-alueelle asetetaan.

Eri toimialoilla erilaiset asiat koetaan tärkeiksi brändiä rakennettaessa. Esimerkiksi nettisivuja tuottavalle yritykselle ei välttämättä ole arvokasta omistaa tyylikkäimpiä liiketiloja, mutta heidän nettisivujensa tulee olla ehdottomasti huippukunnossa. Tärkeää on miettiä myös yrityksen ääni: miltä yrityksen viestintä kuulostaa?

Tärkein mietittävä asia yrityksen brändiä rakennettaessa on pohtia, mikä on viesti, jonka haluamme lähettää? Ketä se puhuttelee?
Viestin ei tarvitse miellyttää kaikkia. Riittää, että viesti on kohderyhmässään tärkeä ja halutuksi koettu. Tämän ajatuksen ympärille rakennetaan yrityksen brändi ja itse tuote.

Yrityksen brändin; ulkoiseen olemukseen vaikuttavien elementtien ja keskeisen viestin elinikä mitataan kymmenissä vuosissa. Tuotteiden elinikä usein kuukausissa.

Heikki Koivurova

Haluasitko jutella asiasta lisää, ota yhtettä!

040 067 4250 heikki@patteristo.fi
Tiedote
| Heikki Koivurova

Maaseuturahaston uuden ohjelmakauden yritystuet ke 23.8.2023 klo 14:30 ja 16:30

Uusi ohjelmaksusi tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia. Tule kuulemaan tuoreeltaan Maaseuturahaston kuulumiset, Leader-rahoituksesta, Lipertekin ja Business Joensuun palveluista, Spurt-konsultaatioista ja Patteriston palveluista. Tilaisuus on maksuton, kahvitarjoilu, 15 ensimmäistä ilmoittautunutta mahtuu mukaan. Huomaa: Kaksi kattausta, klo 14:30 ja 16:30. Lisätietoa ja ilmoittautumiset…

Lue lisää
Tiedote
| Heikki Koivurova

Vapaita työpisteitä vuodelle 2023

Avokonttoristamme löytyy tilaa myös omalle työskentelylle. Halusitpa vierailla luonamme päivän tai pidemmän aikaa, onnistuu se helposti! Työtilan hintaan kuuluu ergonominen työpiste, yhteisten tilojen sekä kahviautomaatin käyttö sekä autopaikka. Tarkastimme työpisteiden hinnoittelua vastaamaan vuoden 2023 kulurakennetta: Pelkkä työpiste (ilman koulutusta) 200 €/hlö/kk + alv Päiväpaikka (etätyöläisille) 20 €/hlö/päivä +…

Lue lisää
Tiedote
| Heikki Koivurova

Hinnasto vuodelle 2022

Vuodelle 2022 hinnastomme kokee joitakin muutoksia. Uudet hinnat on päivitetty nettisivuillemme. Tuotteistamiskoulutus Patteristo Expressin tuotteistamiskoulutus auttaa sinua saamaan tuotteesi markkinoille nopeasti ja ilman turhia sivupolkuja. Jokainen viikko kanssamme alkaa inspiroivalla asiantuntijaluennolla, jonka ympärille sen viikon toimenpiteet rakennetaan. Käytössäsi ovat modernit työtilamme, tuotteistamisen asiantuntijapalvelut sekä muiden yrittäjien tuki. Tuotteistamiskoulutus 800e +…

Lue lisää