Blogi

Hyvä tuote ei synny yksin puurtamalla

Heikki Koivurova

Tuotekehitys on prosessi, joka käydään harvoin läpi yksin. Mukaan tarvitaan erilaisia asiantuntijoita, jotka tuovat oman osaamisensa mukaan projektiin. Monipuolisuus ja erilaiset näkökulmat tuotetta kehiteltäessä ovat rikkaus.

Tuotekehitys on aina kallista. On hyvä huomioida, että tuotteen elinkaaren aikana rahan täytyy tulla takaisin, jotta tuotteen kehitys on ollut kannattavaa. Vaikeinta tuotteen kehittämisessä onkin kehitystyön optimointi. Halutaan tehdä mahdollisimman hyvää, kestävää ja parasta, mutta tuotetta ei kuitenkaan voi hioa ikuisesti.
Tuotesuunnittelijan käyttäminen suunnittelun aikana on erinomainen lisä tiimiin.

Hyvin suunniteltu tuote, brändivärit ja ilme tukevat markkinointia. Tuote on helppo tunnistaa ja löytää esimerkiksi kaupan hyllystä, kun saman firman tuotteet ovat yhteneväisiä. Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa myös ostopäätökseen. Jos kuluttaja huomaa, että häntä on mietitty suunnitteluvaiheessa, se ilahduttaa ja saa palaamaan saman tuotteen pariin yhä uudelleen.

Muotoilijaa omaan tuotekehitystiimiin voi lähteä etsimään esimerkiksi Design Unionin muotoilijaverkostosta, johon myös Patteristo Expressin Heikki kuuluu.
Tutustu Design Unioniin täällä: https://www.designunion.fi/

Myöskin muotoilijoiden oma järjestö Ornamo on hyvä lähde sopivan muotoilijan löytämiseen.

Heikki Koivurova

Haluasitko jutella asiasta lisää, ota yhtettä!

040 067 4250 heikki@patteristo.fi
Tiedote
| Heikki Koivurova

Lokakuun teemana ”viestintä ja markkinat”

Lokakuun luennoilla paneudutaan huolellisesti palastellen yrityksen viestintään, markkinointiin ja brändin rakennukseen. Kuten aiemmilla viikoilla olemme oppineet, kaikki yrityksen toiminta rakentaa omalta osaltaan myös sen brändiä ja on osa viestintää. Mutta kuinka valita oikeat alustat viestinnälle, löytää omaan toimintaan istuvat graafiset materiaalit ja lanseerata tuote näyttävästi ja tehokkaasti markkinoille? 7.10. (to)…

Lue lisää
Tiedote
| Heikki Koivurova

Syyskuun teemana ansaintamallit

Jokainen Patteristo Expressin koulutusviikko käynnistyy asiantuntijaluennolla, jonka ympärille viikon toimenpiteet oman tuotteen kehityksessä voidaan rakentaa. Syyskuun teemana luennoilla ovat ansaintamallit. Luennoilla tuodaan euromääräistä konkretiaa uuden tuotteen ja yrityksen kehittämiseen. Syyskuun luentoaikataulu: 7.9. ”Ansaintamallit”: Avataan hieman erilaisia ansaintamalleja ja käsitteitä: Arvon luonti, B2B, B2C, Tuote/palvelumyynti, Transaktio-laskutus, Sponsoritoimintamalli, Mainosrahoitteinen malli jne. Eli…

Lue lisää
Blogi
| Heikki Koivurova

Startup-yrityksen tuotekehitys: asiakas – ansainta- viestintä

Edellisessä blogitekstissämme tutustuimme tuotekehityksen vaiheisiin jo olemassa olevan yrityksen näkökulmasta. Uutta yritystä rakennettaessa ei kuitenkaan välttämättä ole tietoa markkinoista, valmiita verkostoja, kokemusta tuotekehityksestä ja osaamista viedä projektia eteenpäin. Joskus asiakkaatkin ovat hukassa. Uusi yritys ei pääsääntöisesti voi lastata mitään olemassa olevan tiedon ja kokemuksen päälle, vaan on lähdettävä rakentamaan…

Lue lisää