Blogi

Tuotekehitys ja brändinrakennus – saman kolikon kaksi puolta

Heikki Koivurova

Tuote, halusi yrittäjä sitä tai ei, viestii kuluttajalle aina jotakin. Tuotteen luoma viesti puolestaan rakentaa omalta osaltaan yrityksen brändiä.
Voidaankin sanoa, että tuotekehitys ja brändin rakennus ovat saman kolikon kaksi puolta.

Riittävä laatu on kaiken tekemisen ydin. Riittävän laadun löytäminen ja ymmärtäminen on asia, joka vaikuttaa suoraan myös tuotteen valmistuskustannuksiin. Huolelliseen suunnittelutyöhön kannattaa varata aikaa ja rahaa, jotta käyttäjäkokemus tuotteen parissa on miellyttävä ja asiakas palaa mielellään saman valmistajan tuotteiden pariin.

Yhä harvemmin tuote sellaisenaan riittää markkinoimaan itseään, vaan myös brändin merkitys on tärkeä. Brändi rakentuu monesta pienestä palasesta; yrityksen viestinnästä, markkinointimateriaaleista, yritysgrafiikasta, tavasta toimia, yrityksen liikeideasta, ideologiasta, tuotteiden olemuksesta ja jopa toimistotiloista sekä rakennuksen ulkomuodosta. Jos koko yritys ei toiminnoillaan viesti samaa sanomaa, vaikuttaa se yrityksen brändiin ja asiakkaan käytökseen. On kuitenkin yrityskohtaista, millainen painoarvo millekin osa-alueelle asetetaan.

Eri toimialoilla erilaiset asiat koetaan tärkeiksi brändiä rakennettaessa. Esimerkiksi nettisivuja tuottavalle yritykselle ei välttämättä ole arvokasta omistaa tyylikkäimpiä liiketiloja, mutta heidän nettisivujensa tulee olla ehdottomasti huippukunnossa. Tärkeää on miettiä myös yrityksen ääni: miltä yrityksen viestintä kuulostaa?

Tärkein mietittävä asia yrityksen brändiä rakennettaessa on pohtia, mikä on viesti, jonka haluamme lähettää? Ketä se puhuttelee?
Viestin ei tarvitse miellyttää kaikkia. Riittää, että viesti on kohderyhmässään tärkeä ja halutuksi koettu. Tämän ajatuksen ympärille rakennetaan yrityksen brändi ja itse tuote.

Yrityksen brändin; ulkoiseen olemukseen vaikuttavien elementtien ja keskeisen viestin elinikä mitataan kymmenissä vuosissa. Tuotteiden elinikä usein kuukausissa.

Heikki Koivurova

Haluasitko jutella asiasta lisää, ota yhtettä!

040 067 4250 heikki@patteristo.fi
Blogi
| Heikki Koivurova

Köyhä, kurja Karjalan maa

Muutin Lapista Joensuun noin 30 vuotta sitten. Ensimmäiset havainnot alueesta olivat hyvin ristiriitaisia: Miksi alue tunnetaan köyhyydestä, kurjuudesta ja takapajuisuudestaan? Kun tosiasiassa täällä kaikki, siis aivan kaikki, näytti niin paljon paremmalta kuin läntisessä Suomessa. Koivutkin kasvoivat korkeammiksi kuin hongat Länsi-Suomessa! Täällä oli maailman suurin (cut-to-length) metsätraktoritehdas, Abloy:n lukkotehdas,…

Lue lisää
Blogi
| Heikki Koivurova

Innovaattorista yrittäjäksi – vasten tahtoaan

Yrittäminen vaatii ihan eri ominaisuuksia, kuin uusien tuotteiden ideoinnissa tarvitaan: pitkäjänteisyyttä, taloustaitoja, verkottumista, esiintyjän lahjoja, järjestelmällisyyttä, sitkeyttä jne. Miksi nämä kaksi toisistaan kaukana olevaa inhimillistä ominaisuutta pitäisi yhdistää ja pakottaa ideanikkari yrittäjäksi?   Kaikki työikäiset kansalaiset, myös ideanikkarit, on Suomessa jaettu ”yrittäjiin” ja ”duunareihin” (työvoima on maassamme erityisen…

Lue lisää
Blogi
| Heikki Koivurova

Nuokkuvat ideat

Tuotteet ja palvelut täyttävät aina jonkin olemassa olevan tarpeen. Saataisiinko tarpeiden tunnistamisella ja niistä johdetuilla ratkaisuilla lisää hyvinvointia Itä-Suomeen? Ihminen on kuitenkin lajina varsin sopeutuvainen eläin ja siksi uuden tarpeen tai huonosti toimivan ratkaisun tunnistaminen on useimmille meistä varsin haastavaa. Vieläkin haastavampaa on keksiä ratkaisu, joka täyttää löydetyn tarpeen…

Lue lisää