Blogi

Nuokkuvat ideat

Heikki Koivurova

Tuotteet ja palvelut täyttävät aina jonkin olemassa olevan tarpeen. Saataisiinko tarpeiden tunnistamisella ja niistä johdetuilla ratkaisuilla lisää hyvinvointia Itä-Suomeen?

Ihminen on kuitenkin lajina varsin sopeutuvainen eläin ja siksi uuden tarpeen tai huonosti toimivan ratkaisun tunnistaminen on useimmille meistä varsin haastavaa. Vieläkin haastavampaa on keksiä ratkaisu, joka täyttää löydetyn tarpeen paremmin ja kustannustehokkaammin kuin olemassa olevat tavat tai välineet. Nykyisin tämä ”ilosanoma uudesta hienosta tavasta” on vielä saatava juurikin oikeiden ihmisten tietoisuuteen, jotta nämä voivat olla valmiita vaihtamaan rahansa tähän aikaansaannokseen.

 

Tarpeen tunnistaminen on ”lähtölaukaus” uuden tuotteen ja palvelun aikaansaamiseen.

 

Mitä useampi ihminen siihen osallistuu, sitä tiheämmällä kammalla koko elinpiiri tulee tutkittua. Mitäs, jos suuri yleisö, me kaikki, ammatista tai taustasta riippumatta ryhdyttäisiin etsimään näitä uuden tuotteen tai palvelun aihioita! Etsimään arjen, juhlan, ammatissa olemisen, oppimisen, elämisen, liikkumisen, siis oman elämän, puutteita ja omaa elämää hankaloittavia asioita. Ihmettelemään, eikö todellakaan siihen ja tähän ole parempaa tapaa tai välinettä? Ja rakentamaan järjestely, jossa löydetty puute tai vajavaisuus hyödynnettäisiin ”tuotteen siemenenä” ja kasvattamaan siitä sopivalla kaitsemisella taloudellista toimeliaisuutta raukoille rajoillemme.

 

Tarve oli tunnistettu oikein, mutta ratkaisu oli jäänyt ”vaiheeseen”…

 

Niin kuin 90-luvulla tehtiin Tuote- ja DesignStarteilla: Idean tai elämisen puutteen löytäjä sai silloisista TE-keskuksista ammattilaisen kaverikseen tutkimaan, voisiko jostakin havainnosta saada aikaan liiketoimintaa. Usein näissä tilanteissa tarve oli tunnistettu oikein, mutta ratkaisu oli jäänyt ”vaiheeseen” – nuokkumaan. Joskus toisinkin päin, eli on keksitty maailman paras väline tarpeeseen, jota ei tarkemmin tutkittaessa sitten ollutkaan. Useimmiten kuitenkin ideasta tuli tuote, kun pahimmat myynnin esteet siistittiin. Joskus ne olivat nimeen, joskus tekniikkaan, aika usein ulkoiseen olemukseen ja joskus myös asiakkuuteen liittyviä asioita.

Esineillä ja palveluillahan ei välttämättä enää täytetä vain mitattavissa olevaa ajansäästöä tai muuta ”todellista” tarvetta tai etua vaan enemmänkin itseilmaisun tarvetta. ”Pukeudumme” brändeihin. Viestimme tarkoin mietittyjen ja huolella rakennettujen brändien sanomaa. Muotoilijat ja brändin rakentajat, tuotteistajat, ovat tämän aihealueen ammattilaisia ja keskittyvät juuri tähän, eli helpottamaan asiakkaan itseilmaisua. Ero ”verstaassa värkätyn keksinnön” ja ”uskottavan tuotteen” välillä ei työmäärältään tai kustannuksiltaan useimmiten ole milleissä, kiloissa tai euroissa mitaten kovin suuri, mutta uskottavuudessa voi olla huima ero!

Pitäisikö tuote- tai liikeideakilpailujen sijaan järjestää Mehevien puutteiden tai tarpeiden etsintä kisoja, joiden palkintona olisi aihioiden maaliin saattaminen – yhdessä tuotteistamisen ammattilaisten kanssa? Veikkaan, että näin saisimme myös sijoittajat heräämään.

 

Tunnistatko sinä tarpeen, kun se tulee vastaan?

Heikki Koivurova

Haluasitko jutella asiasta lisää, ota yhtettä!

040 067 4250 heikki@patteristo.fi
Blogi
| Heikki Koivurova

Köyhä, kurja Karjalan maa

Muutin Lapista Joensuun noin 30 vuotta sitten. Ensimmäiset havainnot alueesta olivat hyvin ristiriitaisia: Miksi alue tunnetaan köyhyydestä, kurjuudesta ja takapajuisuudestaan? Kun tosiasiassa täällä kaikki, siis aivan kaikki, näytti niin paljon paremmalta kuin läntisessä Suomessa. Koivutkin kasvoivat korkeammiksi kuin hongat Länsi-Suomessa! Täällä oli maailman suurin (cut-to-length) metsätraktoritehdas, Abloy:n lukkotehdas,…

Lue lisää
Blogi
| Heikki Koivurova

Innovaattorista yrittäjäksi – vasten tahtoaan

Yrittäminen vaatii ihan eri ominaisuuksia, kuin uusien tuotteiden ideoinnissa tarvitaan: pitkäjänteisyyttä, taloustaitoja, verkottumista, esiintyjän lahjoja, järjestelmällisyyttä, sitkeyttä jne. Miksi nämä kaksi toisistaan kaukana olevaa inhimillistä ominaisuutta pitäisi yhdistää ja pakottaa ideanikkari yrittäjäksi?   Kaikki työikäiset kansalaiset, myös ideanikkarit, on Suomessa jaettu ”yrittäjiin” ja ”duunareihin” (työvoima on maassamme erityisen…

Lue lisää
Blogi
| Heikki Koivurova

Itä-Suomeen oma Innovaatiojärjestelmä?

Saamme jatkuvasti kuulla ja lukea, miten Itä-suomi on jäänyt taloudellisessa kehityksessään jälkeen muuhun maahan verrattuna. Ja ettei muillakaan maakunnilla mene juurikaan sen paremmin. Koko Suomen talous on viimeiset 20 vuotta polkenut paikallaan muihin Pohjoismaihin verrattuna. Olemme siis alikehittyneen maan pahnanpohjimmaisia, 10–15 vuotta takamatkalla! Miten tähän on tultu? 90-luvun alkutaipaleella…

Lue lisää