Blogi
Startup-yrityksen tuotekehitys: asiakas – ansainta- viestintä
Heikki Koivurova
Edellisessä blogitekstissämme tutustuimme tuotekehityksen vaiheisiin jo olemassa olevan yrityksen näkökulmasta. Uutta yritystä rakennettaessa ei kuitenkaan välttämättä ole tietoa markkinoista, valmiita verkostoja, kokemusta tuotekehityksestä ja osaamista viedä projektia eteenpäin. Joskus asiakkaatkin ovat hukassa. Uusi yritys ei pääsääntöisesti voi lastata mitään olemassa olevan tiedon ja kokemuksen päälle, vaan on lähdettävä rakentamaan kokonaisuutta pienistä palasista.
Uusilla yrityksillä menee keskimäärin kolme vuotta aikaa yrityksen perustamisesta tuotteiden valmistumiseen, eli siihen, että rahaa alkaa virrata myös yritykseen sisään. Se on mielestämme aivan liian kauan. Siksi Patteristo Expressillä haetaan ratkaisua ongelmaan: Olisiko yrityksen ja tuotteiden kehittämisen – perättäin tekemiselle – vaihtoehtoja ja voisiko tuotteen saada markkinoille nopeammin?
Meidän tavoitteemme on saada koko yrityksen speksi aikaiseksi puolessa vuodessa!
Tavoitteeseen päästäksemme tulee kaikkea kehittää käsi kädessä, yhtä aikaa. Asiakas otetaan mukaan tuotekehitysprojektiin alusta alkaen ja pohditaan, kenelle tuotetta myydään. Suoraan kuluttajalle vai jälleenmyyjien ja maahantuojien kautta eteenpäin? Kallista vai halpaa, paljon vai vähän? Kuinka tuotteesta viestitään asiakkaalle? Kenelle tuote on tehty ja miksi sitä kutsutaan? Millä argumenteilla tuote myydään?
Samaan aikaan voidaan ideoida yrityksen nimi, piirrellä grafiikkaa ja suunnitella tuotetta. Yhtä aikaa tuotekehityksen kanssa ryhdytään jo viestimään tulevasta tuotteesta maailmalle ja keräämään kokoon asiakaskuntaa.
Tuote suunnitellaan vuoropuhelun tuottamien tulosten mukaiseksi. Tämän jälkeen lähdetään tekemään speksistä paperivalmista: Tiedetään malleina tarkkaan, millainen tuote on tulossa. Parhaimmillaan tuote ja brändi on jo tunnettu, ennen kuin raskain investointi, eli se itse tuote viedään tuotantoon!
Patteristo Express tarjoaa mahdollisuuden yrittäjien väliselle vuoropuhelulle tiimissä, jossa joka ainoa tuote käydään erikseen ja yhdessä läpi. Uskomme, että yhdessä tekemällä jokainen tekijä voi saavuttaa paremman tuloksen, kuin yksin tehden. Tällä metodilla tuote voidaan saada markkinoille 1,5 vuodessa tai jopa nopeammin.
Tutustu koulutukseemme ja hyppää mukaan! Sen voit tehdä missä vaiheessa vuotta tahansa. Me tarjoamme sinulle työtilat sekä ohjauksen tuotekehitykseen. Sinä saat keskittyä yrityksesi ja tuotteesi viemiseen kohti markkinoita.
Innovaattorista yrittäjäksi – vasten tahtoaan
Yrittäminen vaatii ihan eri ominaisuuksia, kuin uusien tuotteiden ideoinnissa tarvitaan: pitkäjänteisyyttä, taloustaitoja, verkottumista, esiintyjän lahjoja, järjestelmällisyyttä, sitkeyttä jne. Miksi nämä kaksi toisistaan kaukana olevaa inhimillistä ominaisuutta pitäisi yhdistää ja pakottaa ideanikkari yrittäjäksi? Kaikki työikäiset kansalaiset, myös ideanikkarit, on Suomessa jaettu ”yrittäjiin” ja ”duunareihin” (työvoima on maassamme erityisen…
Lue lisääNuokkuvat ideat
Tuotteet ja palvelut täyttävät aina jonkin olemassa olevan tarpeen. Saataisiinko tarpeiden tunnistamisella ja niistä johdetuilla ratkaisuilla lisää hyvinvointia Itä-Suomeen? Ihminen on kuitenkin lajina varsin sopeutuvainen eläin ja siksi uuden tarpeen tai huonosti toimivan ratkaisun tunnistaminen on useimmille meistä varsin haastavaa. Vieläkin haastavampaa on keksiä ratkaisu, joka täyttää löydetyn tarpeen…
Lue lisääItä-Suomeen oma Innovaatiojärjestelmä?
Saamme jatkuvasti kuulla ja lukea, miten Itä-suomi on jäänyt taloudellisessa kehityksessään jälkeen muuhun maahan verrattuna. Ja ettei muillakaan maakunnilla mene juurikaan sen paremmin. Koko Suomen talous on viimeiset 20 vuotta polkenut paikallaan muihin Pohjoismaihin verrattuna. Olemme siis alikehittyneen maan pahnanpohjimmaisia, 10–15 vuotta takamatkalla! Miten tähän on tultu? 90-luvun alkutaipaleella…
Lue lisää