Blogi

Startup-yrityksen tuotekehitys: asiakas – ansainta- viestintä

Heikki Koivurova

Edellisessä blogitekstissämme tutustuimme tuotekehityksen vaiheisiin jo olemassa olevan yrityksen näkökulmasta. Uutta yritystä rakennettaessa ei kuitenkaan välttämättä ole tietoa markkinoista, valmiita verkostoja, kokemusta tuotekehityksestä ja osaamista viedä projektia eteenpäin. Joskus asiakkaatkin ovat hukassa. Uusi yritys ei pääsääntöisesti voi lastata mitään olemassa olevan tiedon ja kokemuksen päälle, vaan on lähdettävä rakentamaan kokonaisuutta pienistä palasista.

Uusilla yrityksillä menee keskimäärin kolme vuotta aikaa yrityksen perustamisesta tuotteiden valmistumiseen, eli siihen, että rahaa alkaa virrata myös yritykseen sisään. Se on mielestämme aivan liian kauan. Siksi Patteristo Expressillä haetaan ratkaisua ongelmaan: Olisiko yrityksen ja tuotteiden kehittämisen – perättäin tekemiselle – vaihtoehtoja ja voisiko tuotteen saada markkinoille nopeammin?

Meidän tavoitteemme on saada koko yrityksen speksi aikaiseksi puolessa vuodessa!
Tavoitteeseen päästäksemme tulee kaikkea kehittää käsi kädessä, yhtä aikaa. Asiakas otetaan mukaan tuotekehitysprojektiin alusta alkaen ja pohditaan, kenelle tuotetta myydään. Suoraan kuluttajalle vai jälleenmyyjien ja maahantuojien kautta eteenpäin? Kallista vai halpaa, paljon vai vähän? Kuinka tuotteesta viestitään asiakkaalle? Kenelle tuote on tehty ja miksi sitä kutsutaan? Millä argumenteilla tuote myydään?

Samaan aikaan voidaan ideoida yrityksen nimi, piirrellä grafiikkaa ja suunnitella tuotetta. Yhtä aikaa tuotekehityksen kanssa ryhdytään jo viestimään tulevasta tuotteesta maailmalle ja keräämään kokoon asiakaskuntaa.

Tuote suunnitellaan vuoropuhelun tuottamien tulosten mukaiseksi. Tämän jälkeen lähdetään tekemään speksistä paperivalmista: Tiedetään malleina tarkkaan, millainen tuote on tulossa. Parhaimmillaan tuote ja brändi on jo tunnettu, ennen kuin raskain investointi, eli se itse tuote viedään tuotantoon!

Patteristo Express tarjoaa mahdollisuuden yrittäjien väliselle vuoropuhelulle tiimissä, jossa joka ainoa tuote käydään erikseen ja yhdessä läpi. Uskomme, että yhdessä tekemällä jokainen tekijä voi saavuttaa paremman tuloksen, kuin yksin tehden. Tällä metodilla tuote voidaan saada markkinoille 1,5 vuodessa tai jopa nopeammin.

Tutustu koulutukseemme ja hyppää mukaan! Sen voit tehdä missä vaiheessa vuotta tahansa. Me tarjoamme sinulle työtilat sekä ohjauksen tuotekehitykseen. Sinä saat keskittyä yrityksesi ja tuotteesi viemiseen kohti markkinoita.

Heikki Koivurova

Haluasitko jutella asiasta lisää, ota yhtettä!

040 067 4250 heikki@patteristo.fi
Tiedote
| Heikki Koivurova

Syyskuun teemana ansaintamallit

Jokainen Patteristo Expressin koulutusviikko käynnistyy asiantuntijaluennolla, jonka ympärille viikon toimenpiteet oman tuotteen kehityksessä voidaan rakentaa. Syyskuun teemana luennoilla ovat ansaintamallit. Luennoilla tuodaan euromääräistä konkretiaa uuden tuotteen ja yrityksen kehittämiseen. Syyskuun luentoaikataulu: 7.9. ”Ansaintamallit”: Avataan hieman erilaisia ansaintamalleja ja käsitteitä: Arvon luonti, B2B, B2C, Tuote/palvelumyynti, Transaktio-laskutus, Sponsoritoimintamalli, Mainosrahoitteinen malli jne. Eli…

Lue lisää
Blogi
| Heikki Koivurova

Tuotekehityksen vaiheet

Inkrementaali, eli kerros kerrokselta olemassa olevan osaamisen päälle rakennettu tuotekehitysmalli on tyypillinen ja yleensä hyvin toimiva toimintatapa olemassaolonsa vakiinnuttaneille yrityksille. Kokemus tuo näkemystä ja yleensä tiedetään mitä ollaan tekemässä, kenelle ja miksi.  Menetelmä toimii, kun koko yrityksen osaaminen (tekninen, kaupallinen, taloudellinen) on koko projektin ajan tuotekehityksen käytettävissä. Yleensä menetelmä tuo…

Lue lisää
Blogi
| Heikki Koivurova

Muodin mukainen vai aikaa kestävä tuote?

Aikaa kestävä tuote ei synny sattumalta vaan se on tietoinen valinta. Uuden tuotteen suunnittelijoille ajan seuranta ja erityisesti niin sanottujen pintailmiöiden ja megatrendien erottaminen toisistaan on tärkeää. Peukalosääntönä voisi sanoa, että mitä muodikkaampi tuote on, sitä nopeammin se yleensä poistuu markkinoilta. Investointituotteissa, kuten metsätraktori, on totuttu vähintäänkin 10 vuoden malli-ikään.

Lue lisää